Per raons alienes a l’organització hem hagut de variar la programació , així el proper divendres 8 de març comptarem amb la presència del Dr. Enric Contreras que ens parlarà sobre “El cor : el batec de la vida”. Com sempre la xerrada serà a les 7 de la tarda a la sala d’actes de la UPC.
El Dr. Contreras és ja conegut a l’Aula perquè en diverses ocasions ens ha acompanyat per oferir-nos variades conferències vinculades al cos humà i els seus òrgans i funcions.
El cor és l’òrgan central de l’aparell circulatori. Si convenim en acceptar que el cor és l’òrgan que s’encarrega de la distribució de la sang cap a la resta de l’organisme, assumirem la importància que té aquest òrgan per la vida de les persones. És un element vital.
La funció del cor és fer circular la sang venosa que entra per les venes caves a l’aurícula dreta passant al ventricle dret. D’aquí surt per l’artèria pulmonar cap al pulmó on s’oxigena la sang, retorna al cor per les venes pulmonars cap a l’aurícula esquerra. Passa al ventricle esquerre i surt la sang oxigenada per l’artèria aorta cap a la resta del cos. La direcció en que flueix la sang està controlada per les vàlvules.
L’impuls de la sang és el que dóna vida i permet l’oxigenació d el cos humà.
Està situat a la banda esquerra de la cavitat toràcica: les seves parets estan formades pel múscul cardíac o miocardi, i protegides externament pel pericardi.

La forma del cor sembla un con arrodonit de la mida d’un puny, la punta del qual es troba avall i lleugerament a l’esquerra.
El cor és alimentat per la circulació coronària i està embolcallat per un sac conegut com a pericardi, i està envoltat pels pulmons
El cor està estructurat en compartiments i es divideix en quatre cavitats, dues superiors o aurícules i dos inferiors o ventricles. Les aurícules reben la sang del sistema venós, passen als ventricles i des d’aquí surten a la circulació arterial. Aquest compartiments estan controlat per quatre vàlvules
La vàlvula tricúspide, que separa l’aurícula dreta del ventricle dret.
La vàlvula pulmonar, que separa el ventricle dret de l’artèria pulmonar.
La vàlvula mitral o bicúspide, que separa l’aurícula esquerra del ventricle esquerre.
La vàlvula aòrtica, que separa el ventricle esquerre de l’artèria aorta.

Donada la importància del cor ja que regula bona part de la vida humana és també obvi que cal cuidar-lo i mantenir-lo i per això cal estar atents a la forma física ja que el fet de fer treballar el cor amb ritmes diferents ajuda a mantenir-lo i una alimentació sana també ajuda a mantenir el cos i el cor, també de manera equilibrada.
I ja sabem que més enllà de les qüestions biològiques el cor també representa moltes vegades els nostres sentiments i la seva forma s’usa en nombrosos reclams vinculats a l’estimació entre les persones. I no oblidem la “premsa del cor” que ja seria objecte d’una altre conferència
Vet aquí si hi ha maneres diverses de veure l’òrgan que al bategar ens dona vida.
A veure que ens explica el Dr. Enric Contreras en la seva conferència “El cor : el batec de la vida” , com sempre la xerrada serà a les 7 de la tarda a la sala d’actes de la UPC:

