CONFERÈNCIA DEL DIA 21 d’OCTUBRE

Coneixent una mica més a Beethoven

 

Joan Vives ens va oferir una magnífica conferència sobre la figura de Ludwig van Beethoven. Vives ens va comentar que aquesta conferència va estar preparada per commemorar el 250 aniversari del naixement del músic (2020). La pandèmia ho va estroncar, però ara en recuperar una certa normalitat, la conferència no ha perdut ni interès ni oportunitat.

 

I Joan Vives no va decebre, al contrari la seva preparació i la seva exposició clar i erudita va ser excel·lent i l’hora i escaig d’intervenció es va arribar a fer curta.

 

Vam fer un recorregut per la vida i la importància de l’obra de Beethoven, potser un dels músics més universals que ha tingut la història.

 

Ludwig van Beethoven (1770-1827), un dels compositors més personals i apassionants de la història de la música, va néixer a la ciutat de Bonn on va passar els primers 22 anys de la seva vida i on va forjar la seva genialitat. Però la seva família era originària de la ciutat flamenca de Malinas.


La seva família sobretot l’àvia i el pare van tenir greus problemes de beguda. Així i tot, va seguir la tradició musical de la família: el seu avi va ser un cantant prou reconegut i el seu pare més aviat mediocre. Beethoven, per tant, des de ben petit va haver d’espavilar-se i buscar les seves oportunitats.

 

Aquestes li van venir quan el seu professor Christian Gottlob Neefe li passava algun encàrrec en algunes celebracions religioses que es feien massa d’hora pel mestre. Aquestes interpretacions, amb un Beethoven de 8 anys, van aixecar la curiositat d’alguns membres de les elits culturals que van apostar pel músic i així a mesura que feia concerts també la seva fama i reputació anava creixent. El governador de la regió de Boon, el príncep Maximilià, el becà per anar a Viena a rebre classes de Mozart. La malaltia de la seva mare el va fer tornar sense poder rebre les lliçons de Mozart. Més endavant podrà tornar a Viena amb el mateix objectiu de rebre lliçons aquest cop a càrrec de Haiden.

 

Beethoven veu de les fonts de la francmaçoneria i agafa els valors del progressisme i la llibertat. Admirador de Napoleó pel que significa dels valors de la Revolució Francesa, però abjurà d’ell quan es proclama emperador.

 

Mentre va composant grans obres musicals, però viu dues qüestions importants, per una banda, les guerres napoleòniques i per altra comença a sentir i patir els símptomes de la sordesa. I això li representa un autèntic trasbals. Tant és així que quan s’estrena la Novena Simfonia, Beethoven dirigeix l’orquestra, però hi ha un altre director a les bambolines que porta la direcció de veritat.

 

Beethoven va fer canvis importants en la música a nivell estètic decantant-se per aportar els valors del romanticisme a les seves composicions, llibertat, igualat i sempre carregades d’una certa èpica.

Introdueix l’scherzo com a aportació a les simfonies fent evolucionar el minuet.

Vam poder escoltar algunes de les composicions més emblemàtiques com El minuet, la reconeguda “Per a Elisa”, bagatel·la que va tenir un gran reconeixement i que sembla que inicialment era “per a Teresa” i va acabar amb el magistral Himne de l’alegria basat en el poema Friedrich von Schiller que forma part de la novena simfonia i vam poder escoltar la versió del director Leonard Bernstein en el concert que es va celebrar quan l’any 1989 es festejava la caiguda del mur de Brelín. Bernstein va canviar alegria per llibertat donant la màxima significació a cant.

 

Una sessió molt interessant de Joan Vives per conèixer més de la vida del músic universal que és Beethoven i les seves obres més reconegudes.