PROPERA CONFERÈNCIA EL 8 D\’ABRIL

Ratpenats  ara empestats

El proper divendres dia  8 d’abril tenim la presència de  Sergi Torné Viudas que ens parlarà`de “ Ratpenats : de protectors a empestats”. La xerrada serà a les 7 de  la tarda a al sala d’actes de l’UPC.

El títol és significatiu, si fins fa poc els ratpenat  eren ben considerats perquè   eren uns animals que ens alliberaven dels mosquits i altres insectes molestos  ara són considerats els portadors  de molts virus ( com molts altre éssers vius) i més concretament se’ls acusa  de la transmissió de la COVID.

Al web sobre ratpenats hi hem trobat algunes informacions sobre aquests animals :

Els rat-penats són els únics mamífers que han estat capaços de conquerir el medi aeri. Per aconseguir-ho han desenvolupat una sèrie de sorprenents adaptacions que els han conferit un aspecte molt singular i unes habilitats més enllà de la nostra comprensió: poden volar, descansen de cap per avall i s’orienten en la foscor més absoluta.

Malauradament aquests atributs, juntament amb el seu hàbit de cercar refugi a les profunditats de la terra, han afavorit que se’ls considerés, fins a temps ben recents, missatgers del mateix diable i portadors de tota mena de mals auguris, pel que encara avui en dia són foragitats, rebutjats i àmpliament incompresos. (Web Ratpenats)

La seva estructura com podem veure és complexa

\"\" 

 

Al voltant dels ratpenats s’ha creta tota una llegenda negra  i sota la denominació de vampirs han generat infinitat de contes, novel·les i cinema. Part de la mala fama ve a conseqüència  de supersticions com la representació del diable amb ales a l’estil dels ratpenats i això va generar tota una imatge  negativa  i si encara  hi afegim que alguna de les espècies de ratpenats són xucladors de sang [n’hi ha tres espècies (Desmodus rotundus, Diphylla ecaudata i Diaemus youngi) i només es troben a les regions tropicals i subtropicals del continent americà. Per alimentar-se, el vampir ha de xuclar, cada nit, quasi la meitat del seu pes corporal en sang de les seves preses (cavalls, vaques, aus, etc.)] doncs ja tenim els ingredients per considerar-los nocius i perillosos per l’espècie humana  però en realitat  la seva acció genera  efectes positius sobre el medi ambient ja  que  eliminen grans quantitats d’insectes que fan malbé els cultius, regulen els hàbitats naturals i ajuden a la pol·linització de flors i a la dispersió de les llavors vegetals.

També s’han fet avenços a partir de l’estudi  dels seus ultrasons per volar i algun derivat de la seva saliva serveix com  medicament.

De tot això ens en parlarà en Sergi Torné Viudas que és Llicenciat en Biologia, especialitzat en organismes i sistemes (UdG).

Màster en gestió i conservació de la biodiversitat (UB)

Ha treballat durant cinc anys com a educador ambiental compaginant-ho amb la Universitat, amb experiència en censos d\’espècies amenaçades forestals i alpines (gall fer, perdiu nival…). És voluntari actiu al CRAM ( Centre de Recuperació d\’Animals Marins) i té una participació activa en llibres com les dues edicions del Atles dels ocells hivernants i nidificants de Catalunya, I mammifere delle Alpi així com assessorament científic i il·lustració en guies de fauna i flora de Catalunya.
Cada primavera imparteix el curs d\’introducció a les orquídies de Catalunya, amb sessió teòrica i pràctica,  realitzat a diferents entitats dedicades al medi ambient,
Te nocions altes de fotografia i es dedica des de fa anys a la fotografia de natura (multidisciplinar, fauna, flora, paisatge…) a l\’ornitologia i a la botànica.

I contar el que podria semblar els ratpenats també són subjectes de la poesia , un exemple extret del web  Bon dia Poesia!  I l’autora és la Joana Bel

Un ratpenat

de color de lluna

es penja a les golfes

de la fosca

cada vespre.

 Duu la cara dolça

i no fa por 

quan les orelles de seda

i el cos de palla.

 Vola fent ziga-zaga,

no es pot encantar

i esquiva les coses

abans de xocar.

Doncs, fins divendres per descobrir les virtuts dels ratpenats.