Bordegassos , amunt!
Era un 23 d’abril de l’any 1972 quan la colla de castellers Els Bordegassos de Vilanova ( camisa de groc terròs sense escuts i amb botons negres) aixecava els primers castells a la Plaça de la Vila. Darrera d’aquella actuació hi havia el treball d’un conjunt de persones de procedència diversa i d’ambient socials també diferents que es van unir per fer castells.
Per recordar aquell moment i la ja llarga història el proper divendres dia 1 d’abril a les 7 de la tarda a la sala d’actes de l’UPC en Miquel Arnal ens parlarà sobre “ Els Bordegassos de Vilanova, 50 anys fent història” . En Miquel Arnal és enginyer tècnic industrial i ha estat President de la colla i ara és un actiu membre de la comissió que treballa en la commemoració del 50 anys de la colla castellera vilanovina, Els Bordegassos.
Ara fa cinquanta anys El Diario de Viallnueva ho explicava a la prèvia de la diada de Sant Jordi.
Tal como se anunció en estas mismas páginas, mañana domingo festividad de San Jorge, tendrá efecto la presentación oficial de la colla de castellers denominada «Els Bordegassos de Vilanova». Para celebrar este acontecimiento se ha organizado el siguiente programa: A las 9 de la mañana , «cercavila» con los «grallers» de Sitges, recorriendo la Plaza de Eduardo Maristany (estación), Calvo Sotelo, Soler, Ramblas, San Gregorio, Gral. Mola y Plaza 18 de Julio. Sobre las 11\’30 horas se espera la llegada de los «castellers» de Sitges y de Barcelona, reuniéndose todas las «colles» en la Plaza del Mercado donde se levantarán tres pilares. Sobre las 12 del mediodía, en la Plaza 18 de Julio, tendrá lugar ante nuestras autoridades la presentación oficial de la «colla» vilanovina, realizando seguidamente varias demostraciones junto con las «colles» citadas. Es de esperar que el nacimiento de una formación de castellers en nuestra ciudad, típica manifestación del costumbrismo popular catalán y una de las más bellas por su plasticidad y riesgo, obtenga el apoyo de todos los villanoveses no solo en cuanto simpatía a afectos externos, sinó en colaboración personal para mantener firmes la base de estos espectaculares castillos que todos admiramos …..
Una setmana més tard reflectia el que havia estat l’actuació fundacional:
Alrededor de las 12 del mediodía y ante un gran gentío que llenaba por completo nuestra primera plaza, los «castellers» villanoveses levantaron y coronaron, con ciertos titubeos propios de la falta de experiencia, un 4 de 6. La multitud no cesó de aplaudir durant e todo el tiempo que duró la ejecución de esta primera torre levantada en la Plaza del Ayuntamiento por «castellers» de la ciudad. Es más; muchas voces de aliento, gritos emocionados de entusiasmo, atronaron el recinto durante largo rato. Posteriormente se intentó un 3 de 6 y un pilar de 5 que no pudieren coronarse. Finalmente se logró un 2 de 5 entre grandes ovaciones. Las «colles» de Barcelona y Sitges tuvieron buenas actuaciones. Si bien fallaron varias veces se les notó, lógicamente, más veteranía que a los nuestros. Nuestra felicitación a los «caps de colla», Alberto Montserrat Blat, de Vilanova; José Sala, de Barcelona; y Ricardo Baques, de Sitges.
D’aquests notes del Diario ja han passat cinquanta anys i han passat moltes coses a la ciutat, a la colla i arreu.
El Bordegassos expliquen la seva pròpia història i del Web de la colla en recollim la seva presentació.
Des del 1972 la capital del Garraf compta amb colla castellera pròpia: els Bordegassos de Vilanova. La colla de la camisa de color groc terrós és l\’única que ha assolit els nou pisos després d\’haver descarregat tota la gamma de vuit. Però també va ser la primera, l\’any 1979, que va coronar un castell de vuit amb una nena al pom de dalt. Durant aquests gairebé 40 anys els castellers vilanovins les han vist de tots colors, però sempre han acabat remuntant el vol.
Vilanova i la Geltrú pot presumir de ser la vila que va acollir el tercer castell de nou documentat fins ara. Va ser l\’any 1852, a la diada de les Neus, quan la colla dels Xiquets de Valls va completar un castell de nou que tot apunta que va ser el tres. I és que a Vilanova, primer de la mà dels Xiquets de Valls i després dels Nens del Vendrell, el caldo casteller s\’havia anat preparant a base de segles. Durant molt temps els aficionats locals havien de conformar-se a donar suport a la pinya de les colles convidades. Però amb l\’efervescència del final del franquisme, quan la nova democràcia s\’albirava a l\’horitzó, a Vilanova naixia una colla marcadament rupturista en molts sentits. Per començar, amb el nom. Bordegàs a Vilanova equival a dir noi, i no té cap connotació negativa com sí que passa a altres contrades. Però a banda de qüestions estètiques com el color de la camisa, la colla també va innovar amb la manera d\’entendre els castells que a la llarga acabaria triomfant: la integració total de la dona als castells i l\’aposta per les construccions lleugeres de pes.
Amb la conferència de Miquel Arnal podrem fer una mirada dels darrers cinquanta anys dels Bordegassos i podem constatar la seva innegable i important aportació a al ciutat.
Recordem doncs divendres dia 1 d’abril a les 7 de la tarda a la sala d’actes de l’UPC en Miquel Arnal ens parlarà sobre “ Els Bordegassos de Vilanova, 50 anys fent història”
