Close

15 gener, 2022

CONFERÈNCIA DEL DIA 14 de GENER

Frederic Ràfols i Gumà i Ferran protagonistes de l’inici del trimestre

Tal i com havíem informat el Frederic Ràfols que ens havia d’oferir al primera conferència del trimestre   va morir sobtadament el passat dia 30.

L’Aula va considerar que calia mantenir la conferència com a mostra de respecte i homenatge a Ràfols , però evidentment en un format diferent.

I així vam comptar amb el periodista Jordi Lleó que va presentar i comentà el llibre que era l’objecte de la conferència :  140 anys de ferrocarril. L’odissea de Gumà i Ferran”, sota el títol :“Frederic Ràfols  redescobreix la quimera de Gumà i Ferran”.

Abans però el President de l’ Aula va dedicar unes paraules a recordar a Quico Ràfols i va destacar diverses facetes de la seva personalitat. En el camp professional Ràfols va treballar a l’ajuntament de Vilanova  fent d’Interventor i a la Mancomunitat Penedès Garraf on va exercir de gerent. Fou  juntament amb altres companys de la seva edat el col·lectiu de funcionaris que va modernitzar l’ajuntament de  Vilanova. Implicat en la consciència del servei públic i amb força voluntat de canvis va aprofitar l’entrada dels nous ajuntaments democràtics per implementar i impulsar  mètodes més transparents i eficaços en la feina dels ajuntaments. Va ser un lleial servidor de l’administració i de la ciutat.

Així mateix comentà que Ràfols venia de la cultura de la lluita democràtica i d’oposició al franquisme,  va ser un membre destacat de l‘Assemblea Democràtica de Vilanova  i amb les seves aportacions es van fer documents i estudis d’interès en el moment de la transició. Va ser un dels artífex de la fusió entre el Coro i l’Acord en el moment de la constitució de l’entitat i en va ser el primer President. Es destacà el paper d’esportista  consumat, no era difícil trobar-te’l corrent pels camins de fora vila i amb bicicleta . Havia recorregut moltes carreteres , de la seva experiència en les bicicletes en van sortir un  parell de llibres molt interessants  En bicicleta por los puertos editat pel Cep i la Nansa a l’any 2007, Guia de colls de Catalunya, Andorra i Balears: 900 pujades en bicicleta de carretera, editat per Cossetània

 

El conferenciant, el periodista Jordi Lleó va fer una acurada recensió del llibre afegint-hi comentaris de gran interès per conèixer la figura de Gumà i Ferran, la seva obra i també el seu treball intens per aconseguir portar el ferrocarril fins a la nostra ciutat. Un moviment econòmic enorme en el seu moment però que va tenir un final no massa exemplar amb la pèrdua del valor de l’empresa que va crear per portar a terme les obres.

Jordi Lleó va elogiar el llibre “140 anys de ferrocarril. L’odissea de Gumà i Ferran”. Pel rigor en el plantejament, per l’enorme documentació que aporta i pels “detalls” que el llibre posa damunt el tauler com a informacions novedoses i que obren  diverses i possibles noves vies d’investigació .

Lleó va explicar els motius i orígens del llibre de Ràfols : “Anem pel llibre. Què va motivar a Quico Ràfols a fer investigar? En primer lloc, el disposar de temps. Amb temps el Quico era perillós, en el sentit, que tots els projectes que començava els culminava de manera brillant, sigui en l’àmbit que sigui, fruit del seu entusiasme per tot el que feia, era tenaç, perseverant, sabia analitzar, relativitzar i racionalitzar tots els aspectes i sobretot era pragmàtic.

Va començar a interessar-se per Francesc Gumà i Ferran i el ferrocarril, arrel de la lectura de la novel·la La febre d’or, del vallenc Narcís Oller. En aquest llibre, aviat se li va fer evident que tant Gumà com el seu ferrocarril havien inspirat l’escriptor però, tot i que la història que narra hi té una similitud argumental evident, el Quico va creure que els detalls l’allunyaven força de la realitat. Més aviat Oller se serveix d’uns personatges estereotipats per retratar la nova burgesia, enriquida pels negocis borsaris, que cresqueren en abundància i, de cop i volta, caigueren amb estrèpit. Per contra, la impressió del Quico era que Gumà era un empresari meticulós, molt audaç, auster en la vida diària, estudiós dels projectes abans de ficar-s’hi i amb capacitat per suportar ritmes de treball frenètics. Una persona viatjada, que allargava uns dies les escales a Nova York, a Londres o a Paris, per entrar en contacte amb llurs cultures, més liberals que les d’aquí. I així, no només va fomentar el ferrocarril, també la Rambla o l’Eixample Gumà. Particularment, el Quico va veure Gumà ben lluny dels plaers d’alguns protagonistes de la novel·la.”

Aquesta publicació ha estat fruit d’uns 4 anys de feina de recerca de Quico Ràfols, i el resultat és aquest llibre dens en dades, números, quadres, petites gràfiques i més de 600 notes al peu. I farcit d’abundants fotografies de l’època.

 

Lleó va fer un seguiment  de tota la tasca de construcció del ferrocarril i sobretot dels moviments econòmics que va representar i queden reflectits en el llibre . Va analitzar les implicacions socials,econòmiques  polítiques del ferrocarril a la nostra ciutat i el que va significar en el camp de  les infraestructures de mobilitat al país.     

Lleó va tancar la conferència  expressant que  : Quico Ràfols, acaba dient que “Bastants hi perderen la fortuna; la guanyaren la ciutat i el país”. I així és, perquè de l’arribada del tren a Vilanova i el dinamisme associat, hi ha el llegat dels tallers de manteniment ferroviari, part convertits en el museu ferroviari més important de Catalunya i una línia que actualment transporta 16.000 persones diàries, una de les més usades a Europa.

Aquest llibre, emmarcat en la commemoració del 140è aniversari de l’arribada del tren a la ciutat, és doncs una obra cabdal per la minsa historiografia local, amb la investigació exhaustiva de Ràfols s’ha impedit que el pas dels anys es perdés tota aquesta documentació i el detall. Aquest treball ajudarà als nombrosos aficionats i historiadors a accedir a fonts inèdites. Amb aquesta obra, Quico Ràfols ha contribuït a traçar fidelment un moment clau de la història econòmica de la vila, una feina ingent i inèdita, com fidel i rigorosa. Perquè Quico Ràfols ha interpretat poc, ha deixat poc lloc per l’especulació històrica.

“Frederic Ràfols  redescobreix la quimera de Gumà i Ferran” va ser una valuosa aportació a la difusió el llibre de Frederic Ràfols 140 anys de ferrocarril. L’odissea de Gumà i Ferran” que esdevé ja  ara una aportació importantíssima a la historiografia local.

 

Text de la conferència d’en Jordi Lleó

 

  

 

 

 

 

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies