Close

27 novembre, 2021

CONFERÊNCIA DEL DIA 26 DE NOVEMBRE

Cinema i trens.

Una fase colpidora però real : “La mort havia deixat de ser absoluta” , expressada  fent referència a que el cinema pot reproduir fets i persones que sense les imatges haurien quedat oblidades per sempre.

La conferència  El cinema i els trens va ser un autèntica delícia. Vam fruir d’un seguit d’explicacions i imatges que ens  va oferir l’Albert Beorlegui que va fer un recorregut per alguns aspectes que el cinema pot oferir.

El tema dóna molt de sí i més quan el conferenciant hi posa l’èmfasi que hi va posar demostrant que és un coneixedor profund del món del cinema, no sols pel que va explicar ,sinó per la selecció dels fragments de pel·lícula que vàrem poder visionar. 

Beorlegui va començar fent una posada en situació del tren com un element que ens és familiar i moltes vegades pot servir com a metàfora de la nostra pròpia vida. Pugem i comencem el viatge, tenim companys de viatges, coneguts o desconeguts,  alguns pugen i altres baixen  i finalment nosaltres baixarem i el tren seguirà.

El tren ha tingut un paper important en la història del cinema .Una de les primeres pel·lícules que es van filmar va ser precisament l’arribada d’un tren a una estació. La seva projecció va generar molta expectació i fins i tot una certa inseguretat ja que hi havia qui creia que l tren sortiria de la pantalla provocant algun accident. La pel·lícula va ser  “ l’Arribada d’un tren a l’estació de  La Ciotat” a l’any 1895, realitzada pels germans Lumiere.

Al llarg de la conferència l’Albert Beorlegui va anar desglossant alguns dels tipus de pel·lícules i la seva intersecció en el món del trens. Així varem visionar escenes cabdals del cinema de l’oest com  El asalto y robo a un tren o El Maquinista de la General, com exemples de gran pel·lícules ambientades en un món èpic i amb les màquies de vapor funcionat a tot drap.

Un gran pel·lícula dedicada al món del tren va ser  Union Pacífic de Cecil B DeMille que explicava l’odissea  de connectar els EEUU de part a part amb tren.

El món de les aventures i de trobar els espais fora de la civilització que començava on el tren acabava , així clàssics del Jules Verne com La Volta al món en 80 dies, o la més modera Memòries d’Àfrica exploren aquesta vessant aventurera dels protagonistes

I també el paper de las pel·lícules bèl·liques que  han tingut el tren com  protagonista. Algunes de les més conegudes,  El Puente sobre el rio Kwai o el Tren , on es narra la història de la resistència francesa per evitar l’espoli de les obres d’art  que pretenien els nazis.

Gran històries d’amor també han tingut el tren com protagonista i naturalment el món del infants s’ha vist també correspost amb pel·lícules i trens. De la factoria Disney en va sortir Dumbo. O bé la pel·lícula  El Polar Express, que recrea el viatge d’un nen al Pol per trobar el Pare Noel, on trobem el diàleg entre el revisor (Tom Hanks) i el nen :

Bé, véns?”, pregunta el revisor.
“A on?”
“Al Pol Nord, per descomptat. Aquest és el Polar Express!

 I el revisor acaba el film amb la frase : “Vagin on vagin l’important és decidir pujar”.

El tren doncs com un element lligat íntimament al cine i a grans pel·lícules va ser el fonament de la documentada intervenció d’Albert Beorlegui.

Un gran sessió de cinema que vam seguir amb interès.

      

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies