CONFERÈNCIA DEL DIA 18 DE MARÇ

Electric i amb hidrogen el futur dels cotxes.

 Divendres vam tenir l’ocasió d’escoltar al professor Josep Maria Casas Sabata que ens va parlar sobre “L’Automòbil elèctric , d’hidrogen i sense conductor” . Al llarg de la xerrada vam conèixer aquestes noves opcions sobre la mobilitat. En els temps que corren  amb l’augment dels carburants fòssils i amb la sensibilitat mediambiental, les opcions més netes tenen un cert augment de presència.

El professor Casas va deixar clar que els cotxes elèctrics han arribat per quedar-se  i va apostar que serà un canvi de llenguatge  en la terminologia de la mobilitat, seran cotxes més eficients , més fàcils de reparar amb un 30 % menys de peces  i no emetran partícules en suspensió, elements altament contaminants.

Vam conèixer els tipus cotxes elèctrics.

En principi n’hi ha de tres classes:

El 100% elèctric també són coneguts com cotxes \”nets\”. S\’han de endollar per recarregar les bateries, un procés que, en general, dura fins a vuit hores.

Cotxes híbrids endollables. A diferència dels 100% elèctrics, els híbrids endollables vénen amb un parell de motors, un de gasolina i l’altre de bateria elèctrica. El motor de combustió que porta aquest tipus de cotxe funciona per carregar la bateria elèctrica i, també per impulsar el vehicle.

Vehicles elèctrics híbrids. Són molt similars als híbrids endollables, doncs també tenen dos motors, però no és possible connectar-se a una xarxa elèctrica. La bateria elèctrica  és més petita i es recarrega traient-li profit a l\’energia de les frenades i a la inèrcia en les irregularitats que es presenten durant la conducció.

En una aproximació als costos es dedueix que mentre un cotxe de gasolina té unes despeses anuals de prop de 2400 euros, els elèctrics tenen una despesa de 600 euros ( això posant paràmetres igual d’un i de l’altre). Per tant tot i que el cotxe elèctric és més car d’entrada, al llarg dels temps es pot amortitzar-lo millor.

També el conferenciant va fer una repassada als avantatge i inconvenients del cotxe elèctric. Com elements positius hi trobem, la reducció de la contaminació (se’ls dóna l’etiqueta zero),  motor amb menys components , mecànica més senzilla i té avui molts descomptes en peatges o aparcament. I entre els inconvenients hi ha avui el cost  més elevat que els actuals de gasolina, dificultat per connectar i recarregar i la autonomia limitada.

Va parlar el professor Casas sobre les bateries d’aquets cotxes i els seus components com el liti i les dificultat  per la seva obtenció  i també les noves propostes de fer bateries amb grafè.

 

Pel que fa els cotxes d’hidrogen el sistema de funcionament és que  l’ hidrogen emmagatzemat en uns bombones sota els seients de cotxe indueixin hidrogen a la bateria per portar l’electricitat al motor. Els cotxes d’hidrogen estan en aquest manents en curs de modulació, hi ha vehicles experimentals, autobusos que ja funcionen i també algun catamarà que navega amb hidrogen

A Catalunya s’ha produït alguns vehicles experimentals amb hidrogen

\"\"       

Virante, el primer cotxe d\’hidrogen català

L’hidrogen és un combustible que ofereix grans autonomies i facilitat a l’hora de recarregar, amb temps d’espera de només quatre minuts per omplir tot un dipòsit, cosa que el fa una alternativa molt vàlida als combustibles fòssils convencionals.

El principal problema és l’obtenció d’hidrogen que no tot i no ser excessivament complicat si que requereix instal·lacions adequades.

Ben segur però que part del futur desenvolupament de la mobilitat comptarà amb aquets combustible.

I pel que fa al cotxe sense conductor es va parlar de que els cotxes esdevindran una mena d’ ordinador permanent  connectat amb la carretera, amb el propi vehicle i amb els altres vehicles.

Es necessitaran mots sensors o al mateix cotxe o a la carretera, fet que canviarà el concepte de mobilitat.

Actualment ja hi ha alguns autobusos que fan petits recorreguts sense conductor malgrat encara hi hagi algú que fa el control des de l’interior del vehicle.

Sessió mol interessant per conèixer el que segurament serà el futur de la nostra mobilitat.

\"\"   \"\"   \"\"