Close

9 febrer, 2020

PROPERA CONFERÈNCIA DIA 14 DE FEBRER 2020

El mite de Plató.

 El proper divendres ens endinsarem en la història del pensament humà i de la filosofia o farem a través de la conferència del catedràtic i periodista Francesc Arroyo que ens parlarà del “ Mite de la caverna “ ( Plató). La conferència com és habitual serà  a les 7 de la tarda  a la Sala d’Actes de la UPC.

Plató és un dels pensadors més reconeguts de l’Atenes (427 aC – 347 aC) la seves propostes de pensament van ser molt originals i va tenir molta influència al pensament filosòfic de l’antiga Grècia. Juntament amb Aristòtil són un bona part dels fonaments del pensament occidental.

Plató fou el fundador de l’Acadèmia, un lloc de trobada reflexió i estudi.

Plató va escriure un tractat de com s’havia de regir la ciutat  i la convivència  a través del seu treball  La República, i també va escriure diversos diàlegs on exposava el seu pensament, en aquest diàleg un del protagonistes és un altre gran pensador, Sòcrates.

Una de les més conegudes aportacions és el que s’anomena el mite de la caverna , tema de la conferència de divendres i en la que es defineix la imatge de Plató sobre la condició humana.

Hem extret de la web Xtec. la següent explicació sobre el mite:

En el mite de la caverna, podríem afirmar, es concentra el més profund de tot el seu pensament. El mite, fent ús d’imatges dotades d’una gran força descriptiva, pretén mostrar-nos la seva visió de la natura humana, la seva teoria de les idees, el dolorós procés mitjançant el qual els humans arribem al coneixement, etc.

Plató relata l’existència d’uns homes que des del naixement, es troben lligats de cames i coll a l’interior d’una fosca caverna. Presoners no sols de les ombres obscures pròpies dels habitacles subterranis, sinó també del seu camp de visió, de manera que han de mirar sempre endavant a causa dels lligams sense poder mai girar el cap. La llum que il·lumina l’antre la reben d’un foc encès darrera d’ells, enlairat i distant.

Ens diu que imaginem entre el foc i els presoners un camí elevat al llarg del qual s’ha construït un mur, per aquest camí hi passen uns homes que porten tota mena d’objectes o figures que els sobrepassen, uns amb forma humana i d’altres amb forma d’animal; aquests vianants que transporten objectes, a vegades enraonen i a vegades callen. Els captius, amb els caps immòbils, no han vist res més que les ombres projectades pel foc al fons de la caverna -talment una pantalla de cinema per on es belluguen ombres xineses- i s’arriben a creure, mancats d’una educació diferent, que allò que veuen no són ombres, sinó objectes reals, la mateixa realitat.

L’interlocutor de Sòcrates, Glaucó, afirma que està absolutament convençut que els encadenats no poden considerar altra cosa vertadera que les ombres dels objectes. A causa de l’obnubilació dels sentits i l’ofuscació mental estan condemnats a prendre per vertaderes totes i cadascuna de les coses falses. Tot seguit, Sòcrates es pregunta què passaria si un d’aquests captius fos alliberat i sortís al món exterior. Doncs tindria greus dificultats per adaptar-se a la llum enlluernadora del sol; d’antuvi, per no quedar encegat, cercaria les ombres i les coses reflectides a l’aigua; més endavant i de manera gradual s’acostumaria a mirar els objectes mateixos i a la fi descobriria tota la bellesa del cosmos. Astorat, s’adonaria que pot contemplar amb nitidesa les coses, apreciar-les amb tota la riquesa policroma i en l’esplendor de les seves figures.

I si el presoner alliberat tornés de nou a la fosca caverna per a comunicar el seu descobriment, ¿se’l creurien? No, més aviat es riurien d’ell, dient que l’ascensió l’havia pertorbat. Fins i tot, afirma Sòcrates, si ell intentés deslligar-los i fer-los pujar per la costeruda ascensió cap a la sortida de la caverna, aleshores, si el poguessin agafar amb les seves pròpies mans i el poguessin matar, el matarien; així són els presoners: còmodes en el seu engany i violents.

El conferenciant serà , com hem dit,  Francesc Arroyo.

Francesc Arroyo, Llicenciat en Filosofia a la Universitat de Barcelona, (1969-1974). Titulat en Periodisme por la Escola Oficial de Periodisme de Barcelona.

Professor del Master de Periodisme de la Ramon Llull (2010 fins avui).

Col·laborador a El País, Mientras Tanto, Metrópoli, Crónica Global, El Plural.

Professor de Periodisme Cultural a la Universitat Ramon Llull (1996- 2010).

Redactor de El País (amb diverses funcions y càrrecs) 1982-2015.

Corresponsal a Cataluña del setmanari Ahora (2015-2016).

Professor d’Història de la Filosofia als instituts de Cornellà i Menéndez Pelayo de Barcelona (1976-1982).

Ha publicat els següents llibres La tesis once: (Novel·la, 1993) La funesta manía: (Assaig, 1993) Diálogos: Giacomo Marramao-Francesc Arroyo (2018) La funesta manía de pensar– Pròleg i selecció de textos de Eugenio Trías(2108).

Altres textos publicats per l’autor  que tenen també molta importància

Doris Lessing y La buena terrorista. Pròleg a La buena terrorista de Doris

Lessing (1987).

De cómo no ser infeliz tras haber leído este libro. Epíleg a Historia de un

idiota contada por él mismo, de Félix de Azúa (1988)

La subnormalidad o el camino del paraíso (pròleg a Escritos subnormales,

de Manuel Vázquez Montalbán, 1989).

A spasso per la città dei progetti, a Barcelolona (Clup-guide). (1993).

Hambre de mal. A Crónicas de cada día (1988-1996). (El País-Aguilar).

(1996)

Una transició peculiar (amb Francesc Valls), a Memòria de Catalunya

(Taurus). (1997).

Descartes y Hobbes. A Enrahonar. Número Extraordinari: Descartes. Lo

racional y lo real. (1999).

Las extrañas relaciones de Pepe Carvalho y la filosofía, en Manuel Vázquez

Montalbán. El compromiso con la memoria. (Tamesis) (2007).

Sobre la soberanía popular y el derecho a la rebelión. Prefaci a Ensayo

sobre el gobierno civil de John Locke. El País. (2010).

 

Ens endinsarem doncs en el pensament més clàssic, aquell ha bastit molts coneixements de la humanitat.

Aprofitem-ho. Valdrà la pena.

 

 

 

 

 

 

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies