Close

1 desembre, 2019

CONFERÈNCIA JOAN M. MINGUET BATLLORI

Joan Brossa signes i lletres

Joan M . Minguet ens va oferir una lliçó magistral sobre el poeta Joan Brossa de qui enguany es celebra el seu centenari amb la conferència “Brossa la revolta incessant”.
Brossa va ser un poeta inconformista que va trencar patrons de conducta poètica i també va ser un poeta que va combatre tant el franquisme com el dogmatisme de la consigna durant al transició democràtica.
Això el va fer ser incòmode pel poder però també incòmode pel món cultural, pel franquisme amb la seva repressió però també per l’antifranquisme perquè va ser molt crític amb la transició i amb les renúncies que ell va considerar que es produïen.
Aquesta posició també li va costar alguns oblits molt evidents, quan a l’any 1963 Joaquim Molas i Josep Maria Castellet van fer una antologia de la poesia catalana, van oblidar a Brossa perquè van considerar que s’allunyava del realisme dominat en aquells moments.
A Brossa però aquest oblit el deixava indiferent ja que era una persona que no estava ni per afalacs ni per determinades convencions socials i culturals. Per això el Joan M. Minguet va reflexionar a l’entorn de la celebració del seu centenari. Sense qüestionar-ne la necessitat sí que va considerar que aquestes celebracions tendeixen a igualar els artistes, en aquest cas poetes i entrar-los en el panteó i que romanguin en l’oblit. No és el cas Brossa que no és igualable amb altres poetes contemporanis seus i tampoc és oblidable ja que el seu missatge i la seva poesia són molt vigents.
La incomoditat de la figura de Brossa era tant evident per la seva innovació i separació dels corrents realistes del moment que el poeta Pere IV deia en una carta al filòsof Josep Ferrater Mora : “El panorama fa tristesa, vull dir el quadre general de la cultura nostrada. Però no ho goso dir, perquè sóc massa vell. Sembla que parli per despit o per ressentiment. No sé si saps el que ara passa en el camp de la poesia. Hi ha uns grups joves que reaccionen furiosament contra el ”realisme”, contra l’obra compromesa. Són neosimbolistes, tirant a barrocs. Es tanquen en un laboratori de vori amb les finestres encegades. Despullen els deu volums del Diccionari Moll i n’extreuen paraules eufòniques, poètiques, arcaiques o dialectals, insòlites, desuetes. Agafen mitja dotzena d’aquestes troballes i les encasten en un sonet, com el joier que encasta unes quantes pedres precioses en un braçalet. Són gratuïts i hermètics i s’han posat d’esquena a la situació històrica i social del país. Reivindiquen en Foix i en Brossa i arraconen l’Espriu i en Quart.”

El cert és que Brossa va començar a treballar amb el grup Dau al set Grup. Grup que publicava la revista d’art mensual del mateix nom fundada a Barcelona pel setembre del 1948 i integrat per Joan Brossa, Arnau Puig, Modest Cuixart, Joan Ponç, Antoni Tàpies i Joan Josep Tharrats, que en tenia cura de la confecció i impressió. Van adoptar posicions d‘avantguarda i les seves obres van situar-se en diversos moviments com el dadadisme, el surrealisme i l’existencialisme . No era una posició còmode però era un posició d’enfrontament al realisme dominant en aquells anys.

Brossa tenia un doble compromís, un primer amb la lluita democràtica i el país i un segon compromís en les revolució de les formes poètiques i artrítiques. Brossa va treballar les arts escèniques més enllà del teatre entès com obra formal, la màgia el ballet, la dansa, l’stripttis i va reclamar més atenció a artistes emergents de manera provocativa quan afirmava en una entrevista que calia posar més atenció en artistes com Pep Bou, Tortell Poltrona o Christa Leem davant actrius consagrades com Núria Espert.
Brossa al parer de Minguet s’allunya de la poesia de l’experimentació, és a dir no parla d’ell mateix en els poemes ni el que li pasi al poeta sinó que juga amb les paraules amb les imatges i els signes que tenen una importància cabdal en la seva obra. S’allunya dels conceptes abstractes i en canvi en els poemes visuals dona la paraula objectes.
Signes i lletres són importants en els seus poemes, sobretot en els visuals així per exemple en el poema elegia la Che.

 

 

 

 

O en aquest que serví de programa d’una fira del llibre :

 

 

 

 

 

 

 

S’ha criticat en ocasions la simplicitat d’algunes de les expressions en la poesia de Brossa però com ell recordava al pintor Joan Miró a qui també criticaven per simplista que un podia arribar a la simplicitat per haver passat, vist treballat en la complexitat.
Alguns d’exemples de poemes en que defineix la seva personalitat poètica i la funció que atorgava a la poesia :
Aquests versos, com
una partitura, no són més
que un conjunt de signes per a
desxifrar. El lector del poema
és un executant.
O aquesta altre en que ens convida a exercir al crítica de la meixa poesia.
La boira ha tapat el sol.
Us proposo aquest
poema. Vós mateix
en sou el lliure i necessari
intèrpret.
El saltamartí, 1963

La conferència va ser una immersió en el món polièdric de Joan Brossa de la mà de Joan M. Minguet, un expert en la seva figura i en la seva obra. Va acabar fent-nos lectura de diversos poemes de l’antologia que ell mateix ha preparat i publicat amb el títol de Joan Brossa. Poesia de Combat. Una mostra d’aquets poemes:

UN HOME REPARTEIX…

La plaça, tant pels edificis com
per l’animació que hi donen els veïns,
és un dels centres de la ciutat.
Un home reparteix fulls clandestins.

Al Parc hi ha una Muntanya suïssa,
un Laberint, un Pavelló xinès i un Temple grec.
Un home reparteix fulls clandestins.

El carrer és tortuós i estret;
té un teatre, dos cabarets i trenta cafès.
Un home reparteix fulls clandestins.

Aquest edifici està destinat
a les oficines de la fàbrica
amb magatzem i taller.
Un home reparteix fulls clandestins.

Hi ha obrers i estudiants tancats
i abandonats en un calabós.
Un home reparteix fulls clandestins.

Per a anar a veure els Ministres, Caps
d’Administració i persones de categoria i distinció
cal demanar-los per escrit una audiència.
Un home reparteix fulls clandestins.

L’església, malgrat no tenir torre
sobresurt dels edificis del carrer.
Un home reparteix fulls clandestins.

Entren els criats per anunciar
que el banquet està servit.
Un home reparteix fulls clandestins.

Gent sense casa ni sabates
viuen en coves, als suburbis.
Un home reparteix fulls clandestins.

En una comissaria un senyor amb
abric i barret denuncia que
un home reparteix fulls clandestins.

 

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies