Close

17 març, 2018

CONFERÈNCIA ESTHER ALSINA GALOFRÉ

Cabanyes el pintor vilanoví per excel·lència.

 

Per contribuir a la commemoració dels 140è aniversari del naixement del pintor Alexandre Cabanyes l’Aula, d’acord am el Consell Comarcal, va programar la conferència “Alexandre de Cabanyes , pintor postmodernista”  a càrrec de l‘Esther Alsina, doctora en Belles Arts,  com a preludi  de la visita de les dues exposicions que s’han fet al voltant de la celebració La captura de l’instant a la Biblioteca Museu Víctor Balaguer i L’entorn perpetuat al Centre d’interpretació del Romanticisme Manuel de Cabanyes. Masia d’en Cabanyes, comissionades per Oriol Pi de Cabanyes i Esther Alsina.

La conferència va ser una magnífica exposició de la biografia personal, familiar i artística del pintor Alexandre de Cabanyes.

Alexandre  de Cabanyes és fill de Llorenç de Cabanyes i Elionor Marques, el pare també va ser pintor  i ell és el sisè artista de la família dels Cabanyes, originaris d’ Argentona però ubicats a Vilanova i la Geltrú d’ençà del segle XVII.  El pintor va viure a la Casa Cabanyes, al carrer del Comerç cantonada amb la Plaça de les Cols, un casa senyorial amb magnífics murals a  les parets que vet a  saber si van despertar amb el nen Cabanyes el gust pel dibuix i la pintura.  A partir de l’any 1890 rep classes de dibuix i pintura  de Josep Sugranyes i de Gaspar Miro. Un dels seus primers treballs i exposicions va ser una mostra de les còpies que havia fet al Museu del Prado. A l‘any 1900 fa la seva primera exposició amb quadres originals a la seu dels Almacenes Bertran, l’exposició es fa en mig d’una Festa Modernista amb cants  i músiques com expressió de les arts en general. Al 1928 Cabanyes es casa amb Pilar Ricard que es germana del gran gravador E. C. Ricard. I a l’any 1918 s’instal·la a la Masia Cabanyes que ja serà la seva residència, on ubicarà en el pis més alt el seu estudi. Però cal significar que Cabanyes pinta en moltes ocasions el mar i marines tant és així que quan el fotògraf  Francesc Serra, que va dedicar-se a pintar artistes en el seu marc més habituals a Cabanyes el retrata a la platja de Vilanova amb unes barques.

Cabanyes és una persona molt arrelada a la ciutat, va ser membre i vicepresident del Patronat de la Biblioteca Museu Balaguer i va treballar molt directament amb la vinguda de la col·lecció coneguda com el Llegat del 56 que pertanyia al col·leccionista Lluís Plandiure que va exposar-se primer al Castell de la Geltrú i ara es pot veure al Museu Balaguer. És una magnífica col·lecció de quadres de petit format i apunts per fer quadres de majors dimensions.

Esther Alsina va fer un recorregut per les diverses ciutats que va visitar Cabanyes destacant les seves estades a París, la meca dels artistes del seu moment, on rep classe d’Anglada Camarasa  i també Munich que va ser molt important en la vida de Cabanyes.

Destacà, Alsina,  també que Cabanyes va formar part de diverses organitzacions artístiques i tertúlies intel·lectuals reconegudes com la dels Quatre Gats o les del mateix Plandiure a l’hotel Colon.

La participació de Cabanyes a la vida vilanovina a més de la seva pertinènça a la directiva del Museu tal i com explicar Alsina va ser també a nivell artístic en la decoració del Café del  Foment, en la que hi  van participar també Joaquim Mir i E.C. Ricard. Aquestes pintures es poden veure ara al Museu Balaguer, Cabanyes hi va aportar dues obres relacionades amb el mar  El Veler, i una Marina de clara inspiració impressionista, un paisatge de la  Masia Cabanyes i una al·legoria noucentista.

Hi ha un cert debat comentà Esther Alsina sobre l’adscripció estilística de Cabanyes, se’l defineix com  el darrer modernista, però també se’l ha qualificat com un impressionista sobretot en les seves exposicions inicials en que la majoria dels comentaris el destacaven com un impressionista de qualitat. També tenia alguns trets romàntics… potser aquesta indefinició és també el valor de la seva expressió artística  perquè Cabanyes també  va ser innovador en l’estil i en les formes com corresponia als modernistes…

Finalment l’Esther Alsina va fer una acurada dissecció de l’obra de Cabanyes centrant-la amb els peces que hi ha a les dues exposicions, des dels paisatges pintats des de la Masia, a  les marines i veles  passant pels retrats més intimistes i dels seus cercles més familiars. Destaca en aquest apartat la tela L’ascensió de Nuria de Cabanyes al cel, una obra inacabada en que es veu com els àngels transporten al cel a la seva filla Núria morta als 22 anys de tuberculosi, sembla que el Pintor no va poder acabar l’obra pel dolor que li produïa el fet de pintar-lo i finalment la seva obra com muralista que va decorar una part del Saló Sant Jordi del Palau de la Generalitat.

Una conferència, molt visual per la quantitat de material que es va projectar i fet amb rigor i amb un profund coneixement de l’artista i de la seva obra.

Una més que  magnífica introducció per poder veure amb major coneixement les exposicions sobre Cabanyes en el 140è aniversari del seu naixement.

 

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies