Close

4 febrer, 2018

CONFERÈNCIA FRANCESCA ROIG GALCERAN

L’escotilló una baula més del teatre vilanoví fet al Círcol Catòlic .

La celebració d’aniversaris significats, i fer cinquanta anys és significat, té entre altres funcions la de fer una mirada a la història passada però també de plantejar-se nous reptes de futur.
Escoltar la conferència de la Francesca Roig “50 anys pujant el teló: L’Escotilló G.T.” compleix les dues premisses, records però també projectar.
La Francesca Roig, que d’ençà l’any 70 forma part del grup de teatre, ens va acompanyar en una passejada per la història del teatre vinculat al Círcol Catòlic entitat que amb més continuïtat ha escenificat obres de teatre a la ciutat.
Roig ja va situar les primeres obres de teatre representades de les que es tenen notícies a l’escenari del Catòlic “La Agonía de Colon” i “Calaverada”
a l’any 1888, tres anys després de la Fundació del Círcol Catòlic.
La crítica teatral del diari La Defensa, vinculat al Catòlic, feia una crònica de les obres i apostava perquè l’elenc teatral tindria una llarga vida.
I així va ser ja que aquelles dues obres són l’inici d’una llarga tradició teatral a la ciutat i amb seu al Círcol Catòlic.
Segons la Francesca Roig, el Círcol Catòlic va néixer sota els auspicis de promoure la formació i l’educació de les dones i dels treballadors des dels principis de l’església catòlica. Entre aquesta formació i entreteniment lúdic hi havia les activats teatrals.
Evidentment la guerra civil espanyola va trencar la continuïtat del Catòlic com la de tantes altres entitats i activats culturals.
No va ser fins l’any 1942 en que novament el teatre va tornar al Círcol Catòlic amb l’obra “Los pastorcillos en Belen”, vaja els pastorets castellanitzats com era propi del règim guanyador de la guerra. La representació la va fer l’elenc teatre Manuel de Cabanyes companyia titular del centre. Aquest grup que a vegades prenia el nom de “Elenco teatral del centro” o “Companyia titular” va fer teatre fins ben bé els anys 60 en que noves generacions van prendre el relleu.
L’elenc Manuel de Cabanyes va fer moltes representacions i de diversos estils des de comèdies fins a clàssics i va tenir força èxit amb les representacions de la Passió que figura entre els passions importants d’aquells moments i recollida en alguns estudis del teatre espanyol de l’època. La Passió estava organitzada per una Comissió de Grans espectacles nascuda al sí del Catòlic perquè anava més enllà del Grup Manuel de Cabanyes quan l’obra tenia unes dimensions artístiques i estructurals grans.

Als anys seixanta pren el relleu l’Elenc Angel Guimerà que debuta amb l’obra Magnèsia, obra que es representarà més endavant en altres ocasions. Com passava amb el grup Manuel de Cabanyes també el grup Àngel Guimerà pren diversos noms en els cartells anunciadors de els obres : Elenco Teatral, Secció Teatral, Elenc Sant Jordi, fins que apareix el nom dels Janets , grup que ja combinava l’acció teatral amb un compromís més social. Els Janets representen “El Sac” una obra de Bienve Moya que era un dels components del grup i a més interpreten obres, bàsicament cançons, d’un també jove Joan Collell, més tard Pere Tapias. El grup per una casualitat porta el nom de l’Escotilló, s’explica que els components estaven reunits pensant el nom del grup quan va arribar un i diu que l’escotilló està espatllat , i es va fer la llum ja hi havia el nom que perdurarà fins l’actualitat i esperem que per molts mes anys.
L’Escotilló a més de fer els Pastorets també fan obres de teatre infantil i cap els anys 70 entra una nova generació que a més de seguir amb les obres clàssiques organitzen el Cicle de Teatre que tindrà un cert ressò a nivell del món teatral. Noves formes de fer teatre, noves idees, escenificacions singulars passen per l’escenari del Círcol Catòlic. L’Escotilló hi concorre amb l’obra de Baltasar Porcel Els Condemnats.
El grup va seguint fent teatre amb obres infantils i cap allà el 72 73 es dóna un gir al grup amb la representació d’obres amb més contingut com el Misantrop, o el Militar Fanfarró en les que s’assagen noves formules i escenografies potents i pràctiques fetes per Josep Mª Porta moltes d’elles -entre els escenògrafs ocasionals hi trobem a Pep Duran que després serà un reconegut internacionalment escenògraf – .
L’Any 74 es deixen de fer els Pastorets perquè el grup no està massa convençut de que sigui el que cal fer però també pels preus que calia pagar a músics i decorats que feien inviable fer-los.
S’entra en un període d’una certa crisi, s’assagen obres com Numància de Bienve Moya, la Terra es belluga,de Jordi Bordes i Homes i No de Pedrolo però no es representen.
A finals dels setanta i amb la revifalla de les tradicions i la cultura popular en general es torna fer els Pastorets i també es va fent de nou teatre infantil que ha estat un factor molt aglutinant en el grup.
Als anys 80 L’escotilló té una embranzida molt important amb la realització de nombroses obres, l’estrena cada any d’una obra per la Festa Major de la Geltrú que comença amb els Savis de Vila trista , amb la recuperació d’actors de l’antic elenc Manuel de Cabanyes, i aquí diu al Francesc Roig que va ser un moment important pels aprenentatges que van poder rebre dels antics actors però també per significar la continuïtat. A partir d’aquí l’Escotilló comença a fer “bolos” pel país i la seva feina és reconeguda amb nombrosos premsi i amb gran muntatges com el Foc de les Ginesteres, de Sagarra, que va pels principals teatres del País, L’auditori de Terrera a Manresa o al teatre Fortuny de Reus..
I fins avui i amb ganes de continuar i millorar tot el possible.
Interessant la xerrada i ben acompanyats amb les paraules de la Francesca Roig vam poder seguir, i també veient algunes fotografies curioses del grup, la història i trajectòria del G. T L’Escotilló en els darrers cinquanta anys.

 

 

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies