Close

5 març, 2017

CONFERÈNCIA MANUEL QUINTO GRANÉ

Divendres, dia 3/3/2017, després d’un canvi en el calendari, causat per un imprevist en l’agenda d’un conferenciat, vam poder sentir la conferència “Orígens del cinema”, en boca de l’escriptor, periodista i crític de cinema, Manuel Quinto i Grané, que des del seu ampli coneixement de la història i de totes les manifestacions del setè Art, ens féu conèixer els primers passos d’aquesta manifestació cultural tan cabdal.

El cinema, que té els seus orígens en l’anhel de l’home d’aconseguir representar el moviment, com ho demostren les matineres manifestacions de pintures que l’assagen ( Altamira, Pintures egípcies de l’època de Ramses II…), té uns primitius precedents a les ombres xineses. Present als misteris d’Eleusis, aquesta tècnica que juga amb la llum i l’ombra, va ser duta a Europa pels jesuïtes i present al Versalles de Maria Antonieta.

Posteriorment, Athanasius Kircher va inventar la llanterna màgica que és l’anunci del cinema, que va arribar, ja a les darreries del s. XIX, de la mà de Thomas A. Edison i els germans Louis i August Lumière. Al primer se li ha de reconèixer una patent, el Kinetoscopi, com moltes de les seves d’autoria controvertida, i la visió industrial i comercial de l’art naixent; als segons, la invenció d’una màquina, el cinematògraf, que, a més de filmar, era capaç de projectar i de fer còpies, amb la qual cosa el cinema adquiria una dimensió social i col·lectiva i es convertia el l’art més democràtic i accessible per a tot tipus de públic.

El 28 de desembre del 1895 es va fer la primera exhibició pública, a França, encara no gaire multitudinària, però de seguida, la meravella de les imatges en moviment va estar en el boca de tothom i en poc temps els germans Lumière es van fer d’or.

Un nom imprescindible en aquests primers passos del nou art és un altre francès, Georges Méliès, que després d’intentar comprar la patent als germans Lumiére i fracassar, s’en va fer amb una altra de semblant i, al jardí de casa seva, va acabar construint el primer estudi de cinema. Li devem una gran quantitat de pel·lícules i avenços cabdals com el pas de maneta, la fosa i la sobreimpressió. Es pot considerar el descobridor del cinema fantàstic, però també va fer pel·lícules publicitàries i documentals.

A Espanya, hem de citar dos personatges també molt vinculats a les beceroles del cinema: Fruitós Gelabert, que va arribar a fer versions de Terra Baixa i Maria Rosa , amb el vist-i-plau del mateix A. Guimerà, i Segundo de Chomón , que va inventar els efectes especials.

Per acabar la conferència, vam poder veure una deliciosa i ingènua pel.lícula de la cantera de Georges Méliès: Le voyage dans la lune, del 1902, que va interessar i divertir a tota la concurrència.

 DSC06943 DSC06941 DSC06940

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies